Theme Layout

[Rightsidebar]

Boxed or Wide or Framed

[Framed]

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

[Centred]

Display Grid Slider

No

Grid Slider Styles

[style4]

Display Trending Posts

Display Author Bio

No

Display Instagram Footer

Don´t use my photos without my permission.
Ethän käytä kuviani ilman lupaani.
Copyright ©¸Johanna Koskiranta

Let's Connect

Nokkosen kesytys käynnissä


Tänään harrastin todellista hyötyliikuntaa, kyykein mökillä ja keräsin nokkosia. Näin pitkälle piti elää ennenkuin tämänkin sai ensimmäisen kerran aikaiseksi.



Parhaimmillaan nokkonen on alkukesästä, kun versot ovat 10–20 senttisiä. Pitkistä nokkosista kannattaa hyödyntää vain lehdet ja latvus. Taisin ottaa tässäkin varman päälle kun keräsin niistä pienistäkin vain lehdet. Keräystä suositeltiin muutaman päivän aurinkoisen jakson jälkeen.
Nokkoseen kertyy helposti nitraatteja. Siksi nokkosen syömistä ei suositella alle vuoden ikäisille lapsille. Nitraattipitoisuuksiin vaikuttavat olosuhteet, joten älä kerää hyyskän (huussin), navetan tai kompostin vierestä.

Nokkosta voi ryöppäyksen jälkeen käyttää kuten pinaattia. Valitettavasti pinaatin käyttöni on kuitenkin viime vuosina ollut niin pientä, että päätin kaivaa kuivurin esiin ja laittaa nokkoset sinne. Kuivauksessa näyttää löytyvän selkeästikin kaksi kuppikuntaa, ryöppäys-kuivaus ja sellaisenaan kuivaus. Ryöppäyksen plussaksi lasketaan, että nokkosen väri jää kauniin vihreäksi, se maistuu nokkoselle ja nitraattipitoisuus laskee. Kun taas miinukseksi lasketaan, että osa vitamiineista katoaa ja heinänmaku. Nämä ovat kuulopuheita, kun omaa kokemusta ei vielä ole. Otan nyt ekalla kerralla varman päälle ja ryöppään, ettei ala sitten jälkikäteen pistelemään mahassa. Katsotaan miltä aamulla näyttää, nyt hurisee kuivuri.

Nokkosen ravintoarvoista löysin tällaista tietoa: (http://yrttikasvit.blogspot.com/)
Nokkosen ravintoarvo on erittäin korkea, se sisältää esim. rautaa seitsenkertaisesti pinaattiin verrattuna. Mikään kasvi Suomessa ei sisällä yhtä paljon mineraalisuoloja. Nokkonen sisältää mm. seuraavia vaikuttavia aineita: flavonoidit, klorofylli A ja B, karotenoidit, C-vitamiini, B-vitamiineja, K1-vitamiini, triterpeeni, mineraaleja (piihappoja, kaliumsuoloja), ubikinoni, eteerinen öljy, proteiinit, hivenaineet (rauta, kalsium, kalium, pii, seleeni, rikki, magnesium, mangaani, sinkki, kromi). Poltikarvoissa asetyyliinikoliini, histamiini, serotoniini, muurahaishappo, etikkahappo, sitruunahappo, foolihappo, pantoteenihappo, biotiini ja koliini.

Niin ja keitinvesi on hyvä lannoite kukille. Millaiseen kukoistukseen kasvini mahtavatkaan alkaa tämän jälkeen? Nyt on kyllä tosi luomu olo!

QuickEdit
Hellan ja viinilasin välissä
4 Comments
Share :

4 kommenttia:

  1. Kiitos, en kyllä saa kunniaa itselleni. Löysin googlen kuvista.

    VastaaPoista
  2. Mahtavaa! Nokkonen on ihan mieletön ruokakasvi: ravinteikas ja maukas, tämän kesän tuttavuus itsellenikin. Sopii miltei mihin ruokaan tahansa makua antamaan :)

    VastaaPoista
  3. Ja meillä on metsä täynnä tätäkin superruokaa! Ei kun vaan keruuseen!

    VastaaPoista

Kaunis kiitos kommentistasi!

.hidden {display: none !important;}

Follow @hellanjaviinilasinvalissa